Užitečné informace

Hlavní strana -Užitečné informace -Můj let byl zpožděn - co mám dělat?

Můj let byl zpožděn - co mám dělat?

OnlineMediator.cz - mimosoudní řešení spotřebitelských sporů

Můj let byl zpožděn - co mám dělat?

Letní sezóna leteckých dovolených se pomalu rozjíždí a s ní přichází nejen radost z cestování, ale bohužel i možné komplikace. Jednou z nejčastějších nepříjemností je zpožděný let. Má váš let zpoždění a vy nevíte, jak situaci řešit? Nenechte se odbýt a přečtěte si, jaké máte možnosti a jak získat odškodnění!

Co dělat ihned po zjištění zpoždění letu

1) Zdokumentujte situaci

  • Vyfoťte informační tabule s časem odletu a informací o zpoždění
  • Uchovejte všechny SMS nebo e-maily od dopravce/cestovní kanceláře
  • Poznamenejte si přesný čas oznámení zpoždění a příčinu (pokud byla sdělena)

2) Kontaktujte zástupce cestovní kanceláře

  • Vyžádejte si písemné potvrzení o zpoždění
  • Zjistěte, zda CK zajistí občerstvení, ubytování či alternativní dopravu
  • Trvejte na písemném potvrzení o všech slíbených službách

3) Schovejte si všechny účtenky

  • Jídlo a nápoje, které jste si museli koupit
  • Náklady na taxík či jinou náhradní dopravu
  • Ubytování, pokud jste museli přenocovat
  • Telefonní hovory spojené s řešením situace

Jaká máte práva při zpoždění letu?

1) Práva dle evropského nařízení 261/2004

Pokud je let zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na finanční kompenzaci:

  • 250 EUR při letech do 1500 km
  • 400 EUR při letech v rámci EU nad 1500 km a ostatních letech 1500-3500 km
  • 600 EUR při letech nad 3500 km

POZOR! Toto nařízení se vztahuje pouze na:

  • Všechny lety startující z EU (bez ohledu na dopravce)
  • Lety přilétající do EU, ale pouze pokud je dopravce z EU

To znamená, že pokud letíte z Egypta, Turecka či Tuniska zpět do ČR s neevropským dopravcem, toto nařízení se na vás nevztahuje.

2) Práva vůči cestovní kanceláři

I když nemáte nárok na kompenzaci podle evropského nařízení, vždy máte nárok na odškodnění od cestovní kanceláře, která odpovídá za řádné poskytnutí všech služeb:

  • Náhrada dodatečných výdajů (ubytování, strava)
  • Kompenzace za narušení dovolené
  • Úhrada nákladů na alternativní dopravu

Co dělat po návratu domů?

1) Písemná reklamace u CK

  • Reklamaci podejte písemně do 30 dnů od skončení zájezdu
  • Přesně popište situaci a připojte všechny důkazy
  • Vyčíslete konkrétní škodu a požadovanou náhradu
  • Stanovte lhůtu pro vyřízení (zákonná lhůta je 30 dnů)

2) CK kompenzaci odmítá? Máte další možnosti!

Mimosoudní řešení sporu - Online Mediator

Samozřejmě, jednou z možností je obrátit se na soud. Ale ruku na srdce – kdo z nás má chuť trávit měsíce v právní nejistotě, shánět podklady, platit poplatky a čekat na výsledek? Právě proto existuje mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které je rychlejší, jednodušší a dostupnější. Online Mediator je nezisková organizace, která je pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR k provádění mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (neboli "ADR"). A s čím vám tedy může pomoci? S téměř všemi problémy během vaší dovolené:

  • Kompenzace za zpožděný let
  • Reklamace zájezdu
  • Ztráta nebo poškození zavazadla

Rychlá a efektivní alternativa k soudu, o které mnoho lidí neví:

  • Rychlost - řešení v řádu týdnů namísto let u soudu
  • Úspora nákladů - žádné soudní poplatky
  • Profesionalita - mediátoři mají zkušenosti s cestovním právem
  • Jednoduchost - vše probíhá online bez nutnosti osobní účasti
  • Závaznost - výsledná dohoda je právně závazná

Jak Online Mediator funguje?

  • Vyplníte jednoduchý online formulář s popisem situace
  • Mediátor kontaktuje druhou stranu (cestovní kancelář)
  • Probíhá vyjednávání za asistence nezávislého mediátora
  • V případě úspěchu je uzavřena dohoda závazná pro obě strany

Nejčastější výmluvy cestovních kanceláří a jak na ně reagovat

Co říká CK Vaše odpověď
"Za zpoždění může letecká společnost, obraťte se na ni." "Jako organizátor zájezdu nesete odpovědnost za všechny poskytnuté služby včetně dopravy."
"Byla to mimořádná okolnost, kompenzace vám nenáleží." "Prokažte, že šlo o mimořádnou okolnost. Technické problémy či nedostatek personálu mezi mimořádné okolnosti nepatří."
"Už jsme vám poskytli občerstvení, další kompenzace nenáleží." "Poskytnuté občerstvení je vaše povinnost při zpoždění, ale nenahrazuje finanční kompenzaci."


Co si zapamatovat?

  • Vždy reklamujte přímo u cestovní kanceláře - ne u letecké společnosti
  • Schraňte všechny důkazy - účtenky, potvrzení, fotografie
  • Nenechte se odradit odmítnutím - využijte mimosoudní řešení
  • Jednejte rychle - reklamační lhůty jsou omezené

Zpoždění letu je nepříjemnost, ale s pomocí Online Mediatora se můžete domoci spravedlivého odškodnění bez zbytečného stresu a nákladů spojených se soudním řízením.

 

Poznámka:
Článek vychází z aktuální legislativy platné v dubnu 2025 a praktických zkušeností s řešením kompenzací za zpožděné lety.

Zdroje:
OnlineMediator.cz (https://onlinemediator.cz/)
Ministerstvo průmyslu a obchodu - Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (https://mpo.gov.cz/cz/ochrana-spotrebitele/spotrebitelsky-asistencni-system/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu--246424/)
Ministerstvo průmyslu a obchodu - Spotřebitelský ombudsman (OnlineMediator.cz) novým subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (https://mpo.gov.cz/cz/ochrana-spotrebitele/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/spotrebitelsky-ombudsman-onlinemediator-cz-novym-subjektem-mimosoudniho-reseni-spotrebitelskych-sporu--275653/)
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004R0261)