Užitečné informace
Letní sezóna leteckých dovolených se pomalu rozjíždí a s ní přichází nejen radost z cestování, ale bohužel i možné komplikace. Jednou z nejčastějších nepříjemností je zpožděný let. Má váš let zpoždění a vy nevíte, jak situaci řešit? Nenechte se odbýt a přečtěte si, jaké máte možnosti a jak získat odškodnění!
1) Zdokumentujte situaci
2) Kontaktujte zástupce cestovní kanceláře
3) Schovejte si všechny účtenky
1) Práva dle evropského nařízení 261/2004
Pokud je let zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na finanční kompenzaci:
POZOR! Toto nařízení se vztahuje pouze na:
To znamená, že pokud letíte z Egypta, Turecka či Tuniska zpět do ČR s neevropským dopravcem, toto nařízení se na vás nevztahuje.
2) Práva vůči cestovní kanceláři
I když nemáte nárok na kompenzaci podle evropského nařízení, vždy máte nárok na odškodnění od cestovní kanceláře, která odpovídá za řádné poskytnutí všech služeb:
1) Písemná reklamace u CK
2) CK kompenzaci odmítá? Máte další možnosti!
Mimosoudní řešení sporu - Online Mediator
Samozřejmě, jednou z možností je obrátit se na soud. Ale ruku na srdce – kdo z nás má chuť trávit měsíce v právní nejistotě, shánět podklady, platit poplatky a čekat na výsledek? Právě proto existuje mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které je rychlejší, jednodušší a dostupnější. Online Mediator je nezisková organizace, která je pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR k provádění mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (neboli "ADR"). A s čím vám tedy může pomoci? S téměř všemi problémy během vaší dovolené:
Rychlá a efektivní alternativa k soudu, o které mnoho lidí neví:
Jak Online Mediator funguje?
Nejčastější výmluvy cestovních kanceláří a jak na ně reagovat
Co říká CK | Vaše odpověď |
"Za zpoždění může letecká společnost, obraťte se na ni." | "Jako organizátor zájezdu nesete odpovědnost za všechny poskytnuté služby včetně dopravy." |
"Byla to mimořádná okolnost, kompenzace vám nenáleží." | "Prokažte, že šlo o mimořádnou okolnost. Technické problémy či nedostatek personálu mezi mimořádné okolnosti nepatří." |
"Už jsme vám poskytli občerstvení, další kompenzace nenáleží." | "Poskytnuté občerstvení je vaše povinnost při zpoždění, ale nenahrazuje finanční kompenzaci." |
Zpoždění letu je nepříjemnost, ale s pomocí Online Mediatora se můžete domoci spravedlivého odškodnění bez zbytečného stresu a nákladů spojených se soudním řízením.
Poznámka:
Článek vychází z aktuální legislativy platné v dubnu 2025 a praktických zkušeností s řešením kompenzací za zpožděné lety.
Zdroje:
OnlineMediator.cz (https://onlinemediator.cz/)
Ministerstvo průmyslu a obchodu - Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (https://mpo.gov.cz/cz/ochrana-spotrebitele/spotrebitelsky-asistencni-system/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu--246424/)
Ministerstvo průmyslu a obchodu - Spotřebitelský ombudsman (OnlineMediator.cz) novým subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (https://mpo.gov.cz/cz/ochrana-spotrebitele/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/spotrebitelsky-ombudsman-onlinemediator-cz-novym-subjektem-mimosoudniho-reseni-spotrebitelskych-sporu--275653/)
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004R0261)