Kréta - další informace
Ať už letadlem nebo trajektem… jsme na ostrově Kréta. A máme hned několik možností, jak se přepravovat dále, cestovat a poznávat krásy tohoto jedinečného řeckého ostrova. Volit můžeme mezi hromadnou autobusovou dopravou, zapůjčeným automobilem (motocyklem, kolem) nebo taxíkem. Krásným zážitkem je také výlet lodí.
Máte-li dovolenou na Krétě zajištěnou přes cestovní kancelář, pak se nemusíte o odvoz z letiště nikterak dále starat. Vyhledáte si autobus vaší cestovní kanceláře, který rozváží klienty po jednotlivých hotelech.
V ostatních případech máte na výběr většinou hned z několika možností. Klasicky lze využít autobusové linky, které staví u letiště a zájemce odvezou do centra města, odkud mohou pokračovat už pravidelnými autobusovými spoji do jednotlivých letovisek. Dalšími možnostmi jsou taxislužba nebo pronájem automobilu. Automobil si můžete pronajmout dopředu přes internet a nechat si ho přistavit k letišti (přistavení na čas k letišti bývá zpravidla zdarma), někdy mívají půjčovny stánek i přímo v letištní hale.
Přilétáte-li na letiště v hlavním městě Heraklion nebo na letiště ve městě Chania, není problém využít autobus, taxi i zapůjčené vozidlo. Z letiště u města Sitia se dostanete pouze taxíkem.
Autobusová doprava na Krétě je poměrně levným, spolehlivým a pohodlným prostředkem. Veřejnou autobusovou dopravu na Krétě zajišťuje společnost K.T.E.L. Mezi největšími městy a nejrušnějšími letovisky jezdí autobus i několikrát denně, do menších obcí poté zajíždí většinou 2x denně. Ve velkých městech se autobusy sjíždějí na autobusová nádraží, v menších vesnicích bývá zastávka obvykle uprostřed na náměstí a v případě přímořských resortů zastavují autobusy většinou na hlavní silnici na kraji letoviska (někdy zajíždějí k hotelům, jindy to ale kvůli úzkým ulicím a množství turistů možné není).
Mimo autobusová nádraží je vždy lepší na autobus mávnout na znamení toho, že chceme přistoupit (tak jako, když máte u nás zastávku „na znamení“). Řidiči jsou tu na to zvyklí a lepší mávnout zbytečně, než čekat třeba i několik hodin na další spoj. Někdy vám dokonce zastaví i řidiči jiných linek. Řidiči jsou tu opravdu obecně velmi ochotní a většinou nemají ani problém zastavit mimo klasické zastávky. Za zkoušku nic nedáte.
Autobusy jsou spolehlivé a většinou i přesné, někdy se však zpoždění nevyhnou (klasicky při stavebních pracích nebo uzavírkách). Nejaktuálnější informace naleznete na internetu (na stránkách společnosti K.T.E.L. - jízdní řády, ceníky, mapy velkých měst atd.), papírové jízdní řády jsou poté vylepeny na jednotlivých zastávkách.
Na hlavních tazích jezdí moderní a klimatizované autobusy, mezi menšími vesničkami potkáme i starší autobusy, ale obecně jsou autobusy na Krétě označovány jako dobré a bezpečné. V autobusech je kromě kouření zakázáno také jíst a pít (když se napijete obyčejné vody z lahve, řidiči to většinou tolerují).
Co se týká cen jízdného, autobusová doprava na Krétě není drahá. U kratších cest vychází jízdné zhruba 1 Euro na 10 km, u delších cest to bývá méně. Na autobusových nádražích nebo tam, kde stojí budka s prodavačem, se lístky kupují předem. Na ostatních zastávkách platíte přímo u řidiče.
Stránky společnosti K.T.E.L.: www.e-ktel.com/en/
Jízdní řády k vytisknutí:www.e-ktel.com/en/services/dromologia
Mezi turisty velmi oblíbený způsob a asi nejideálnější volba, jak procestovat určitou oblast Kréty – nejste limitováni jízdními řády, časovými prodlevami a hlavně můžete svoji cestu přizpůsobit své aktuální náladě a kondici. Nejvíce se půjčují automobily, ale v nabídce mají půjčovny i motorky nebo kola.
Tak jak jsou ale u jiných řeckých ostrovů motocykly mezi turisty oblíbené, na Krétě se doporučují spíše jen dobrým řidičům. Na rozdíl od menších ostrovů je provoz na hlavních krétských tazích poměrně hustý a rušný a další záludností jsou také úzké a klikaté cestičky v podhorských oblastech, které jsou mnohdy docela prudké a hlavně v zatáčkách hrozí, že byste mohli dostat smyk na písku a kamení. Jste-li ale zvyklí takto cestovat, určitě to má něco do sebe a tato možnost existuje i na Krétě.
Rozhodnete-li se pro zapůjčení auta, dostanete na výběr i ze dvou typů pojištění – standardní (nezahrnuje v sobě pojištění skla, kol a podvozku) a plné. Velmi nízká cena oproti konkurenci bývá podezřelá. Pokud tedy již dopředu víte, že si auto půjčit chcete a na jak dlouho, pak je ideální objednat si auto přes internet ještě z domova – v klidu si přečtete smlouvu a vyberete typ vozidla. Půjčovny zpravidla nabízejí od menších, 4místných vozidel, přes větší, terénní vozidla až po minibusy pro 6 až 9 osob. Pokud si auto zarezervujete dopředu přes internet a chcete ho přistavit rovnou k letišti, bývá toto zpravidla zdarma. Chcete-li ho poté přistavit k hotelu, záleží na domluvě.
V každém rušnějším turistickém letovisku funguje většinou minimálně jedna půjčovna, většinou jich bývá i více (vyplatí se také tyto půjčovny obejít a porovnat ceníky, nezřídka se stává, že půjčovna na okraji letoviska je mnohem levnější než některá přímo v centru). Cenu navyšuje i sjednání smlouvy přes cestovní kancelář, která si samozřejmě účtuje provizi.
Ceny za pronájem jsou tak opravdu individuální, takže jen pro představu – klasické, menší auto vás vyjde cca 65 Eur na den, cca 270 Eur na týden. Mimo hlavní sezonu bývají ceny výrazně nižší (cca 50 Eur na den a cca 210 Eur na týden).
Největší výhodou taxislužby je to, že je dostupná téměř všude a odveze vás kamkoliv a kdykoliv. A druhou výhodou je cena, která není nijak extrémní. Taxi auta používají taxametry a cenově se pohybují v rámci dvou tarifů: 1) městský / denní (od 5 hod. do 24 hod.) a 2) mimoměstský / noční (od 24 hod. do 5 hod.). Výjimkou jsou taxi v malých obcích (zde se jim říká „Agoraion“), které mají někdy stanovené fixní ceny za jednotlivé cesty a nepoužívají taxametry.
Konkrétní ceny se tedy liší jednak podle tarifů a také podle oblasti. Pro představu můžete počítat zhruba 1 Eur za nástup a poté cca 0.34 Eur za km (0.64 Eur v druhém tarifu), plus další možné přirážky za čekání, nadměrná zavazadla apod.
Jsme na ostrově, a tak tu máme ještě jednu možnost cestování – pro nás turisty z ČR poměrně nevšední a zajímavou – lodní dopravu. Z většiny se jedná o turistické a výletní loďky pro menší skupiny osob, které podnikají např. plavby podél pobřeží a po nejkrásnějších plážích Kréty, nebo také výlety na přilehlé ostrůvky, kterých je v blízkosti Kréty velké množství. Oblíbeným cílem lodních výletů bývá ostrůvek boha Dia, ostrov Gramvousa s pozůstatky staré benátské pevnosti nebo ostrov Chrisi s překrásnými bílými plážemi.
Z Kréty se můžete podívat také na další oblíbený řecký ostrov – ostrov Santorini. Pro dopravu na větší vzdálenosti a mezi jednotlivými řeckými ostrovy jsou využívány už velké trajekty. Více v článku Jak se dostat na ostrov Kréta.
Silniční sítí je pokrytá velká část Kréty, výjimky tvoří horské oblasti a ty opravdu nejodlehlejší oblasti. Hlavní tah vede podél severního pobřeží Kréty, kde byla vybudována i nová dálnice (tzv. New National Road / severokrétská dálnice). Nová dálnice spojuje velká krétská města od Kissamos na západě, přes města Chania, Rethymno, Heraklion až po město Agios Nikolaos na východě ostrově a při cestování na větší vzdálenosti vám ušetří hodně času.
Téměř souběžně s novou dálnicí vede i bývalá hlavní silnice (tzv. Old Road), která je velmi výhodná, pokud chcete cestovat z jednoho letoviska do druhého a nechcete neustále najíždět a sjíždět z dálnice (jezdí tudy i hromadná doprava), nebo prostě pokud se chcete jen kochat přírodou okolo. Dostanete se z ní do všech vesniček od městečka Kissamos na západě až po město Sitia na východě. Na druhou stranu je samozřejmě pomalejší a někdy doslova přeplněná místními a autobusy.
V Řecku platí obdobná pravidla silničního provozu jako v jiných evropských zemích a znalost dopravních předpisů pro ČR je tak dobrým základem. V obci je maximální povolená rychlost 50 km/hod., mimo obec 80 km/hod., na silnicích 1. třídy s rychlým provozem 100 km/hod. a na dálnicích max. 120 km/hod. Doporučujeme být ale při řízení obezřetní, protože místní Řekové vyznávají někdy dost svérázný způsob jízdy. Pokud si ale nechcete z rozpočtu na dovolenou ukrojit nemalou částku na pokutu, nenechte se strhnout davem a dopravní předpisy raději opravdu dodržujte.
Povinností je používat při jízdě na předních sedadlech bezpečnostní pásy a pro děti mít autosedačku (s pronajatým autem je většinou poskytována zdarma). Při jízdě na motocyklu je vyžadována helma. A pro řidiče platí zákaz telefonování za jízdy. Přestože je v Řecku tolerována určitá hladina alkoholu v krvi řidiče (obecně 0,5 promile, u začátečníků a motocyklistů 0,2 promile), nedoporučujeme požívat alkohol před jízdou, protože zavinění dopravní nehody pod vlivem alkoholu je přísně trestáno.
Ze zkušeností autopůjčoven, které musí občas řešit pokuty svých klientů, vyplývá, že turisté v Řecku nejvíce chybují při parkování. Kromě klasických značek pro „zákaz stání“ a „zákaz zastavení“ se můžete setkat i se žlutými čárami namalovanými přímo na silnici. Tam, kde jsou namalované žluté čáry, neparkujte. Najdete-li po návratu k autu za stěračem růžový papírek, jedná se pravděpodobně o pokutu 80 Euro za špatné parkování. S lístečkem je potřeba zajít na poštu a tam pokutu zaplatit (v tom případě je vám pokuta snížena na 40 Euro). Pokud lísteček zahodíte, policie si od autopůjčovny vyžádá smlouvu a vaše osobní údaje a pokutu potom vymáhá v plné výši. Méně časté jsou pak pokuty za rychlost či za nepoužití bezpečnostních pásů u řidiče nebo spolujezdce.
Orientační výše některých pokut: porušení zákazu parkování 80 Euro, telefonování z mobilu za jízdy 100 Euro, překročení rychlosti až do 350 Euro, nepoužití bezpečnostních pásů 350 Euro, nezastavení na značce stop 700 Euro ad.
Způsob jízdy obyvatel ostrova Kréta není nikterak odlišný od obyvatel jiných řeckých ostrovů či jižních zemí obecně. Na silnici bychom tak měli zachovat hlavně klid a nenechat se rozhodit tím, že Kréťané hodně troubí, často překračují maximální povolené rychlosti, nepoužívají blinkry a předjíždějí zleva i zprava.
Především v největších krétských městech jako Heraklion, Chania či Rethymno silnice připomínají spíše džungli, kde se každý snaží co nejrychleji dostat tam, kam potřebuje. Na křižovatkách pozor na velká a evidentně silnější auta, někdy tu totiž právo silnějšího vítězí nad předností zprava či světelnou signalizací. Zvláště u parkování doporučujeme nekoukat na ostatní a raději sledovat značky i značení na silnici, protože auta tu často parkují tam, kde je to zakázáno. Je to zvláštní, ale tam, kde si troufnou parkovat domácí, se to autům z půjčoven často nevyplatí. Pro cestování do velkých měst tak jednoznačně volíme autobusovou dopravu, protože za ty nervy a čas ztracený při hledání volného parkovacího místa nám to nestojí.
Kromě největších krétských tahů jsou zdejší silnice spíše úzké a díky hornatému charakteru ostrova i hodně klikaté. Nebudete-li však zbytečně riskovat, nebývají nikterak zvlášť nebezpečné. Obezřetní by měli být ale řidiči motorek a skútrů, protože mohou dostat smyk na písku a štěrku, který se hromadí v zatáčkách, a zejména po dešti mohou být tyto silnice velmi kluzké. Proto určitě nechvátejte a jeďte opatrně. Ona by to byla i škoda občas nezpomalit, když silnice často vedou tak krásnou a jedinečnou přírodou.
Zkouškou postřehu jsou ale směrové tabule, když potřebujeme z hlavní silnice najet na nějakou odbočku. Často jsou totiž tyto ukazatele umístěny až přímo v samotné křižovatce a někdy dokonce až několik metrů za ní! Další důvod pro to ubrat plynu;)
Navštívili jste toto místo a máte nějaké doplňující informace, zajímavý postřeh nebo fotky?